fredag 12 juli 2013

Att paddla i en OC6:a under 24 timmar

Detta var tredje året som jag deltog i OC6:an under M24KC. Vår målsättning var att klara 120 km eller mer. Vårt upplägg för i år var samma som förra året. Vi paddlade två varv och gick sedan tillbaka till klubbhuset för att vila en kortare stund. Den största utmaningen med att paddla OC6 är att det är en tung båt som kräver att alla i besättningen paddlar i takt för att båten ska glida bra genom vattnet. Är besättningen i otakt så går båten inte lika fort. Förutom att motverka varandra när man paddlar ur takt så går det åt mer energi. Och allt inom M24KC handlar om att konservera sin energi så att man orkar hela loppet. Vi roterade också alla platserna mellan varje vila så att alla fick t.ex. styra. Detta gör att inte en och samma man sitter med samma uppgift genom hela loppet.
Förutsättningarna var bättre i år ren vädermässigt. Förra året blåste det ganska kraftigt och motvind upptäckte vi var något som snabbt dränerade oss på ork. Dessutom var vi tvungna att rigga om båten p.g.a. en krock med en bropelare vilket också kostade oss värdefull tid. 
Årets lopp gick förvånansvärt planenligt. Vårt körschema följdes till nästan punkt och pricka. Det mest positiva var att vi körde in tid och låg före schemat under stora delar av loppet. 
Efter de första tolv timmarna började min kropp att göra ont. Och de sista sex timmarna av loppet gick ganska mycket på ren vilja. Jag var mest trött i ryggmusklerna men även benen och magmusklerna var rejält trötta. Men ingen i OC6:an skadade sig under loppet vilket trots allt är det viktigaste. Vi klarade vårt mål och paddlade 121 km med tjugo minuter till godo. 
Att paddla M24KC är en test där du får reda på hur mycket du egentligen orkar. Och jag upptäcker varje år att jag orkar mer än vad jag någonsin trott. I en OC6 får du även träna dig på att samarbeta och stötta dina kamrater så att ni tillsammans kan klara era utsatta mål. Även om OC6:an är en tung och klumpig båt i Malmö kanal så är det också det som gör det till en extra utmaning. Förhoppningsvis ser jag att sex personer accepterar denna utmaning nästa år under M24KC.

/Rune

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar